Join us Fandb-Gr - Facebook

Join us Fandb-Gr - Facebook
foodandbeverage-gr.blogspot.com

Follow us -Twitter

::juice news:: Χυμοί: Καινοτομία... να την πιεις στο ποτήρι


Χυμοί: Καινοτομία... να την πιεις στο ποτήρι

Η αγορά των χυμών ευνοείται από την τάση της υγιεινής διατροφής και λανσάρει «έξυπνα» προϊόντα, που απαντούν σε διαφορετικές καταναλωτικές ανάγκες.

Η αγορά των χυμών αποτελεί μία από τις πλέον καινοτόμες, καθώς η τάση της υγιεινής διατροφής όχι μόνο την έχει ευνοήσει, αλλά την έχει οδηγήσει και στο διαρκές λανσάρισμα νέων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

Το 2009 η αγορά έκλεισε με πτώση πωλήσεων, καθώς οι πωλήσεις σε αξία έπεσαν από τα 142,21 εκατ. ευρώ το 2008 στα 140,48 εκατ. ευρώ (1,22%). Σε ό,τι αφορά στις υποκατηγορίες των χυμών, οι μακράς διάρκειας αποσπούν μερίδιο από την αγορά των φρέσκων. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η γεύση του πορτοκαλιού παραμένει Νο1 στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Τη χρονιά που μας πέρασε η βιομηχανία εξακολούθησε να λανσάρει, νέες γευστικές εμπειρίες, διευρύνοντας την ποικιλία της γκάμας των προϊόντων με πρωτότυπες γεύσεις και με συστατικά που παρέχουν επιπλέον οφέλη για τον οργανισμό. Amita (Coca-Cola 3E) και Life (Vivartia) είναι τα δύο brands που παραμένουν στην κορυφή (στην πρώτη και δεύτερη θέση αντίστοιχα) σταθερά τα τρία τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Hellas. Στον πίνακα, όμως, με τα top 5 προϊόντα εκπροσωπούνται, επίσης, η Pepsico-ΗΒΗ (χυμοί ΗΒΗ), η Όλυμπος (χυμοί Όλυμπος) και η ΕΒΓΑ (χυμοί Refresh).

Τα Top 5 brands* το 2009

Κατάταξη Brand Εταιρεία
1o Amita Coca-Cola 3Ε
2o Life Vivartia
3o ΗΒΗ Pepsico-ΗΒΗ
4o Όλυμπος Όλυμπος
5o Refresh ΕΒΓΑ

* Συμπεριλαμβάνονται: χυμοί ψυγείου και μακράς διάρκειας

Πηγή: Special Reports by Self Service, Απρίλιος 2010


Ποιότητα, μάρκα, τιμή, τα βασικά κριτήρια επιλογής
Τα ποιοτικά στοιχεία του προϊόντος (γεύση, όφελος για τον οργανισμό, πρακτικότητα συσκευασίας) παραμένουν τα κύρια κριτήρια αγοράς του καταναλωτή, ωστόσο η τιμή και οι προωθήσεις επηρεάζουν επίσης την απόφαση αγοράς, πόσο μάλλον στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι ενημερωμένοι και ξέρουν να επιλέγουν προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, τις οποίες έχουν ιεραρχήσει ανά περίπτωση.

Η ιεράρχηση επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομικές συγκυρίες, ενώ παράλληλα δημιουργεί ευκαιρίες για τις εταιρείες του κλάδου για premium, αλλά και value-for-money προτάσεις, όπως τονίζει ο Γιάννης Αθανασιάδης, Country Marketing Director της Coca-Cola 3E. Για παράδειγμα, ένας καταναλωτής αγοράζει premium προϊόντα στην κατηγορία Α που τον ενδιαφέρει και «οικονομικά» προϊόντα στην κατηγορία Β που δεν δίνει τόση σημασία γιατί δεν ανταποκρίνεται στον τρόπο ζωής του, στο στυλ του, στις προσωπικές ανάγκες του. Για τα προϊόντα χυμού, πέρα όμως από τις εξειδικευμένες ανάγκες των καταναλωτών, η τελική επιλογή επηρεάζεται και καθορίζεται από το συνδυασμό τριών πολύ σημαντικών παραγόντων, της γεύσης, της μάρκας και της τιμής. Σε αυτό το σχήμα επεμβαίνει καθοριστικά σαν βασική συνιστώσα και η ποιότητα του προϊόντος, η οποία συνήθως συνδυάζεται με τους παράγοντες μάρκας και γεύσης.

Για το θέμα της συσκευασίας, η Χριστίνα Βράνη Marketing Manager, Non-Carbonated Beveragesτης Pepsico-Ήβη, εξηγεί ότι «ανάλογα με την ανάγκη/χρήση που θα καλύψει (π.χ. οι νεότεροι προτιμούν τις μικρότερες συσκευασίες για «on the go» κατανάλωση ενώ οι αγορές της οικογένειας γίνονται κυρίως μέσω Supermarket) θα επηρεάσει και την τελική αγορά. Το ίδιο και η εικόνα της κάθε μάρκας όπως αυτή διαμορφώνεται από τις ενέργειες Μάρκετινγκ, η ιστορία της στο χώρο των ποτών και τροφίμων άρα και η αξιοπιστία που έχει στα μάτια των καταναλωτών». Επιπλέον, η τιμή και κατ’ επέκταση οι προσφορές είναι ένα βασικό κριτήριο, και ενώ η τιμή δεν αποτελεί το πρωταρχικό κριτήριο, αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.

Αναφορικά με το θέμα των προσφορών, ο Παναγιώτης Μίλης, Διευθυντής Μάρκετινγκ της Έψα, επισημαίνει ότι η κρίση έχει αναπόφευκτα επηρεάσει τους καταναλωτές στην τελική επιλογή, γι’ αυτό και οι περισσότερες εταιρείες, κάνουν διάφορες προσφορές προκειμένου οι καταναλωτές να μην χρειαστεί να «θυσιάσουν» την επιθυμία τους για συγκεκριμένα προϊόντα στο βωμό της οικονομίας.

«Τα επώνυμα προϊόντα είναι ανελαστικά στην τιμή αλλά παρουσιάζουν αύξηση/ενίσχυση της ζήτησης με προσεγμένες προσφορές. Το θέμα για τα εμπορικά τμήματα είναι να ισορροπήσουν τις προσφορές με τα περιθώρια κέρδους και για τα τμήματα Μάρκετινγκ τις προσφορές με τη συνολική αξία/εικόνα του προϊόντος», διευκρινίζει.

Η αγορά των χυμών αποτελεί μία από τις πλέον καινοτόμες, καθώς η τάση της υγιεινής διατροφής όχι μόνο την έχει ευνοήσει, αλλά την έχει οδηγήσει και στο διαρκές λανσάρισμα νέων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

Το 2009 η αγορά έκλεισε με πτώση πωλήσεων, καθώς οι πωλήσεις σε αξία έπεσαν από τα 142,21 εκατ. ευρώ το 2008 στα 140,48 εκατ. ευρώ (1,22%). Σε ό,τι αφορά στις υποκατηγορίες των χυμών, οι μακράς διάρκειας αποσπούν μερίδιο από την αγορά των φρέσκων. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η γεύση του πορτοκαλιού παραμένει Νο1 στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Τη χρονιά που μας πέρασε η βιομηχανία εξακολούθησε να λανσάρει, νέες γευστικές εμπειρίες, διευρύνοντας την ποικιλία της γκάμας των προϊόντων με πρωτότυπες γεύσεις και με συστατικά που παρέχουν επιπλέον οφέλη για τον οργανισμό. Amita (Coca-Cola 3E) και Life (Vivartia) είναι τα δύο brands που παραμένουν στην κορυφή (στην πρώτη και δεύτερη θέση αντίστοιχα) σταθερά τα τρία τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Hellas. Στον πίνακα, όμως, με τα top 5 προϊόντα εκπροσωπούνται, επίσης, η Pepsico-ΗΒΗ (χυμοί ΗΒΗ), η Όλυμπος (χυμοί Όλυμπος) και η ΕΒΓΑ (χυμοί Refresh).

Τα Top 5 brands* το 2009

Κατάταξη Brand Εταιρεία
1o Amita Coca-Cola 3Ε
2o Life Vivartia
3o ΗΒΗ Pepsico-ΗΒΗ
4o Όλυμπος Όλυμπος
5o Refresh ΕΒΓΑ

* Συμπεριλαμβάνονται: χυμοί ψυγείου και μακράς διάρκειας

Πηγή: Special Reports by Self Service, Απρίλιος 2010


Ποιότητα, μάρκα, τιμή, τα βασικά κριτήρια επιλογής
Τα ποιοτικά στοιχεία του προϊόντος (γεύση, όφελος για τον οργανισμό, πρακτικότητα συσκευασίας) παραμένουν τα κύρια κριτήρια αγοράς του καταναλωτή, ωστόσο η τιμή και οι προωθήσεις επηρεάζουν επίσης την απόφαση αγοράς, πόσο μάλλον στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι ενημερωμένοι και ξέρουν να επιλέγουν προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, τις οποίες έχουν ιεραρχήσει ανά περίπτωση.

Η ιεράρχηση επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομικές συγκυρίες, ενώ παράλληλα δημιουργεί ευκαιρίες για τις εταιρείες του κλάδου για premium, αλλά και value-for-money προτάσεις, όπως τονίζει ο Γιάννης Αθανασιάδης, Country Marketing Director της Coca-Cola 3E. Για παράδειγμα, ένας καταναλωτής αγοράζει premium προϊόντα στην κατηγορία Α που τον ενδιαφέρει και «οικονομικά» προϊόντα στην κατηγορία Β που δεν δίνει τόση σημασία γιατί δεν ανταποκρίνεται στον τρόπο ζωής του, στο στυλ του, στις προσωπικές ανάγκες του. Για τα προϊόντα χυμού, πέρα όμως από τις εξειδικευμένες ανάγκες των καταναλωτών, η τελική επιλογή επηρεάζεται και καθορίζεται από το συνδυασμό τριών πολύ σημαντικών παραγόντων, της γεύσης, της μάρκας και της τιμής. Σε αυτό το σχήμα επεμβαίνει καθοριστικά σαν βασική συνιστώσα και η ποιότητα του προϊόντος, η οποία συνήθως συνδυάζεται με τους παράγοντες μάρκας και γεύσης.

Για το θέμα της συσκευασίας, η Χριστίνα Βράνη Marketing Manager, Non-Carbonated Beveragesτης Pepsico-Ήβη, εξηγεί ότι «ανάλογα με την ανάγκη/χρήση που θα καλύψει (π.χ. οι νεότεροι προτιμούν τις μικρότερες συσκευασίες για «on the go» κατανάλωση ενώ οι αγορές της οικογένειας γίνονται κυρίως μέσω Supermarket) θα επηρεάσει και την τελική αγορά. Το ίδιο και η εικόνα της κάθε μάρκας όπως αυτή διαμορφώνεται από τις ενέργειες Μάρκετινγκ, η ιστορία της στο χώρο των ποτών και τροφίμων άρα και η αξιοπιστία που έχει στα μάτια των καταναλωτών». Επιπλέον, η τιμή και κατ’ επέκταση οι προσφορές είναι ένα βασικό κριτήριο, και ενώ η τιμή δεν αποτελεί το πρωταρχικό κριτήριο, αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.

Αναφορικά με το θέμα των προσφορών, ο Παναγιώτης Μίλης, Διευθυντής Μάρκετινγκ της Έψα, επισημαίνει ότι η κρίση έχει αναπόφευκτα επηρεάσει τους καταναλωτές στην τελική επιλογή, γι’ αυτό και οι περισσότερες εταιρείες, κάνουν διάφορες προσφορές προκειμένου οι καταναλωτές να μην χρειαστεί να «θυσιάσουν» την επιθυμία τους για συγκεκριμένα προϊόντα στο βωμό της οικονομίας.

«Τα επώνυμα προϊόντα είναι ανελαστικά στην τιμή αλλά παρουσιάζουν αύξηση/ενίσχυση της ζήτησης με προσεγμένες προσφορές. Το θέμα για τα εμπορικά τμήματα είναι να ισορροπήσουν τις προσφορές με τα περιθώρια κέρδους και για τα τμήματα Μάρκετινγκ τις προσφορές με τη συνολική αξία/εικόνα του προϊόντος», διευκρινίζει.
Υψηλή πιστότητα στην επώνυμη ζήτηση
Η οικονομική κρίση επηρεάζει επίσης και το μερίδιο των προϊόντων private label και των αλυσίδων hard discount, το οποίο αυξάνεται και αναμένεται ότι θα εξακολουθήσει να κινείται ανοδικά, όπως εκτιμούν τα στελέχη της αγοράς. Παρ’όλ’αυτά, η σχέση των private labels με τα επώνυμα προϊόντα βρίσκεται στη χώρα μας σε χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με άλλες χώρες. «Αυτό που ουσιαστικά συμβάλει στη διατήρηση του καταναλωτικού κοινού σε μια συγκεκριμένη μάρκα είναι η σχέση που έχουν χτίσει μεταξύ τους», λέει ο Παναγιώτης Μίλης, γεγονός που έχει οδηγήσει σε υψηλή πιστότητα στην αγορά των χυμών.

«Στο χώρο των τροφίμων και ποτών η πιστότητα των ελλήνων καταναλωτών σε μία μάρκα είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς η ασφάλεια που νιώθουν από μία μάρκα -που χρησιμοποιούν για χρόνια- είναι πολύ σημαντικό κριτήριο επιλογής ενός προϊόντος», λέει η Χριστίνα Βράνη. Στην ίδια άποψη συνηγορεί και ο Γιάννης Αθανασιάδης, ο οποίος τονίζει τη διαχρονική εμπιστοσύνη του καταναλωτή στα επώνυμα προϊόντα: «Ουσιαστικά οι καταναλωτές παραμένουν πιστοί στα brands που είναι επώνυμα και έχουν αποδείξει μέσα από τη μακρόχρονη πορεία τους στην ελληνική αγορά, ότι δεν διαπραγματεύονται σε καμία περίπτωση την ποιότητα και την επένδυσή τους στην καινοτομία».

Μάλιστα, σχετικά με την Amita, η οποία διακρίθηκε φέτος για ακόμα μία χρονιά στην πρώτη θέση των Famous Brands, ως το πιο αγαπημένο προϊόν χυμού των Ελλήνων καταναλωτών, αναφέρει ότι «για ένα δυνατό brand-name της κατηγορίας όπως είναι η Amita, οι πιστοί καταναλωτές είναι κομμάτι του DNA της. Η Amita έχει συνδεθεί "συναισθηματικά" με τη ζωή των Ελλήνων. Μέσα από τα 27 χρόνια της παρουσίας της στην αγορά, έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα πιστό και αφοσιωμένο κοινό χάρη σε ένα σύστημα αξιών που την ακολουθεί από την πρώτη στιγμή. Η ποιότητα, η απόλαυση, η ανταπόκριση στις εξειδικευμένες ανάγκες του καταναλωτή αλλά και ο σεβασμός της για την αγορά, την καθιστούν πρωταγωνιστή. Η Amita επενδύει με συνέπεια και συνέχεια στους τομείς έρευνας και ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας και ανταποκρίνεται διαρκώς στις τάσεις και στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Έχει ουσιαστική παρουσία στην ελληνική αγορά και προσπαθεί να διατηρεί την κατηγορία του χυμού σε διαρκή τροχιά ανάπτυξης».

Όσον αφορά στην Έψα, ο Παναγιώτης Μίλης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το μεγαλύτερο μυστικό μας είναι η ποιότητα, την οποία, με υψηλό κόστος διατηρούμε και διαφυλάττουμε σε όλα τα επίπεδα. Από την επιλογή της πρώτης ύλης ελληνικών φρούτων, όπου αυτό είναι δυνατό (π.χ. εξωτικά φρούτα στους χυμούς), μέχρι τα συστήματα ποιότητας και διαχείρισης των λειτουργιών της εταιρείας. Ένα άλλο μυστικό, είναι η ποιότητα του νερού».

Σημαντικότερες διεθνείς τάσεις
Σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά του χυμού επηρεάζεται από το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού για ισορροπημένη διατροφή. Ειδικά στην Αμερική και στην Ασία, όπου το νομικό πλαίσιο είναι πιο απελευθερωμένο σχετικά με τους ισχυρισμούς που επιτρέπεται να γίνονται για τη λειτουργικότητα των προϊόντων και των συστατικών τους από ό,τι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η επικρατέστερη τάση είναι τα λειτουργικά προϊόντα.

Πιο συγκεκριμένα οι παγκόσμιες τάσεις μπορούν να χωριστούν σε τρεις βασικές κατηγορίες:
  • Λειτουργικοί χυμοί με συγκεκριμένα οφέλη για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού. Εδώ βλέπουμε μάλιστα να αναπτύσσονται νέες κατηγορίες όπως τα «nutraceuticals» (από τον συνδυασμό των λέξεων «nutrition» και «pharmaceutical»), δηλαδή χυμοί και φρουτοποτά που στοχεύουν στην πρόληψη συγκεκριμένων παθήσεων π.χ. για την προστασία της καρδιάς, τη μείωση χοληστερίνης κ.λ.π., όπως και τα cosmeceuticals (πόσιμα προϊόντα ομορφιάς) που υπόσχονται καλλυντική δράση «εκ των έσω» με δραστικά συστατικά όπως πράσινο τσάι και aloe vera. Στο πλαίσιο αυτής της παγκόσμιας τάσης εντάσσεται και η παρουσίαση τη σειράς λειτουργικών χυμών «ευζην από την Amita» στην ελληνική αγορά.
  • Η Φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία και η περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά μιας μάρκας, αποτελεί εδώ και αρκετό καιρό μια τάση που επηρεάζει την τελική επιλογή προϊόντος, καθώς το κοινό έχει αναπτύξει μια πιο οικολογική αντίληψη ακόμη και στην καταναλωτική του συμπεριφορά και επιβραβεύει τις εταιρείες που ανταποκρίνονται σε αυτήν την κατεύθυνση.
  • Οργανικά προϊόντα, που έχουν πραγματικά πιστούς οπαδούς ακόμη και σε εποχές λιγότερο εύρωστες οικονομικά.


Διαφημιστική δαπάνη: αυξάνει το μερίδιό της η Τηλεόραση
Το α' τρίμηνο του 2010 η διαφημιστική δαπάνη των χυμών διπλασιάστηκε έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2009 και διαμορφώθηκε στα 3.902.557 ευρώ, έναντι 2.048.947 ευρώ εκείνη την περίοδο. Το 2009 συνολικά, η διαφημιστική δαπάνη των χυμών διαμορφώθηκε στα 12.527.447 ευρώ, σημειώνοντας ελαφρά αύξηση έναντι του 2008 που ανήλθε στα 12.109.851 ευρώ.

Top 5 διαφημιζόμενων brands

Brand 2009 Brand Ιαν.-Μαρ. 2010
Amita Ευ Ζην 1.730.399 Amita χυμοί γενικά 871.414
Amita χυμοί γενικά 1.706.540 Amita Motion μπουκάλι 522.712
Amita Motion μπουκάλι 1.206.245 Amita Smoothies 401.515
Amita Frooties 1.167.126 Ήβη Go 325.459
Δέλτα Frooze 1.148.968 Knorr Vie 318.704

Πηγή: Media Services, ποσά σε ευρώ


Τη μερίδα του λέοντος, απορρόφησε τη χρονιά που μας πέρασε η Τηλεόραση, με 9.878.059 ευρώ, και ακολούθησαν τα περιοδικά με 1.379.358 ευρώ και το Ραδιόφωνο με 1.007.158 ευρώ. Όσον αφορά στο α' τρίμηνο του 2010, η Τηλεόραση αυξάνει σημαντικά το μερίδιό της, απορροφώντας 3.288.877 εκατ. ευρώ, και ακολουθούν οι εφημερίδες με 336.799 ευρώ.

Λανσαρίσματα-απαντήσεις στην υγιεινή διατροφή
Η τάση της υγιεινής διατροφής οδηγεί την αγορά στο λανσάρισμα καινοτομικών προϊόντων που ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών. Ας δούμε τι λένε τα στελέχη της αγοράς για τον τρόπο που επηρεάζονται τα λανσαρίσματα.

Γιάννης Αθανασιάδης, Country Manager Director, Coca-Cola 3Ε: Οι αξίες της φυσικότητας και της υγιεινής διατροφής είναι στο γενετικό κώδικα της κατηγορίας χυμού. Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια η τάση για προϊόντα που φροντίζουν και συνεισφέρουν στην υγιεινή διατροφή, έχει επηρεάσει σημαντικά τις προϊοντικές εξελίξεις στην αγορά. Οι παρακάτω έννοιες έχουν οδηγήσει όλες τις εταιρείες του κλάδου να διαμορφώσουν αναλόγως το προϊοντικό τους portfolio.
  • Health & Wellness που οδηγεί στην ανάγκη για υγιεινά προϊόντα. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούμε στους δυο νέους χυμούς πορτοκαλιού της Amita, Amita Πορτοκάλι με Extra Βιταμίνη C και Amita Πορτοκάλι Χαμηλής Οξύτητας, φιλικότερος προς το στομάχι. Η δεδομένη διατροφική αξία του χυμού πορτοκαλιού ικανοποιεί πλέον ακόμη και τις πιο εξειδικευμένες ανάγκες.
  • Convenience που σημαίνει πρακτικές λύσεις που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Η έννοια του convenience έχει απόλυτη εφαρμογή στα προϊόντα χυμού της Coca-Cola Τρία Έψιλον. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι τόσο η Amita όσο και το Frulite, προσφέρονται σε ποικιλία πρακτικών συσκευασιών για την ευκολότερη κατανάλωσή τους κάθε στιγμή της ημέρας, ανταποκρινόμενες στις ανάγκες που προκύπτουν από το σύγχρονο τρόπο ζωής.
  • Functionality που σημαίνει κάλυψη συγκεκριμένων λειτουργικών αναγκών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά λειτουργικών χυμών «ευζην από την Amita» που η εμφάνισή της έγινε σε μία αγορά πτωτική τη διετία 2005-2007 και κατάφερε να φέρει νέα δεδομένα στην κατηγορία των χυμών, αυξάνοντας σημαντικά την αξία του συνόλου των χυμών ψυγείου.
  • Premiumness που σημαίνει κάλυψη υψηλών καταναλωτικών απαιτήσεων.

Μαρία Γεωργίτση, Marketing Manager, Innovation & Consumer Insights, Pepsico-Ήβη: Οι χυμοί είναι από τη φύση τους μια υγιεινή κατηγορία και οι χυμοί μας, λόγω της συσκευασίας τους και του τρόπου παράγωγης τους, δεν περιέχουν συντηρητικά η οποιαδήποτε άλλη πρόσθετη τεχνητή ύλη. Ακούμε λοιπόν συχνά από τους καταναλωτές μας ότι επειδή οι σημερινοί ρυθμοί δεν τους επιτρέπουν να φροντίσουν τη διατροφή τους όσο θα ήθελαν, οι συσκευασμένοι χυμοί να προσφέρουν μια εύκολη, πρακτική αλλά και υγιεινή λύση για άμεση τόνωση ή να λειτουργούν ακόμα και σαν εναλλακτική ενδιάμεσου γεύματος ή σνακ.

Όσον αφορά στα νέα λανσαρίσματα, ειδικά σε μια πολύ ανταγωνιστική κατηγορία όπως οι χυμοί, για να είναι επιτυχημένο ένα νέο προϊόν πρέπει να απαντάει σε κάποια πραγματική ανάγκη του καταναλωτή. Τα βασικά ζητούμενα των καταναλωτών στην κατηγορία των χυμών είναι η επέκταση της γκάμας των γεύσεων (αν και ο κύριος όγκος της κατανάλωσης παραμένει στις «κλασικές» γεύσεις όπως πορτοκάλι, το ροδάκινο, και οι ανάμεικτοι βιταμινούχοι χυμοί, όπως το Ήβη energy7) και η μεγαλύτερη και πιο ενεργή συνεισφορά στη διατροφή και την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ως εκ τούτου, βλέπουμε μεγαλύτερη ανάπτυξη και κινητικότητα στον τομέα των «λειτουργικών» χυμών, δηλαδή στους χυμούς που είναι εμπλουτισμένοι με συστατικά με λειτουργικά οφέλη, όπως σίδηρο, ασβέστιο, Ωμεγα3 κ.λ.π.

Παναγιώτης Μίλης, Διευθυντής Μάρκετινγ, Έψα: Όπως είναι φυσικό τα λανσαρίσματα της κατηγορίας των χυμών επηρεάζονται άμεσα από την τάση για υγιεινή διατροφή. Ο καταναλωτής έχει πια βαρεθεί τις κλασικές γεύσεις των χυμών, όπως είναι ο χυμός πορτοκάλι, και ψάχνει καινούργιες γεύσεις που θα τον δροσίσουν και θα του προσφέρουν ταυτόχρονα κι ένα υγιεινό snack.

Έτσι η Έψα έχει, εδώ και καιρό, προνοήσει γι’ αυτό προσφέροντας στους καταναλωτές μια μεγάλη ποικιλία γεύσεων την οποία διαρκώς ανανεώνει ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις των καταναλωτών, καθώς και στην επιθυμία τους για νέες γεύσεις.

Αυτό το έχουμε καταφέρει μέσω ερευνών που διεξήγαμε και διεξάγουμε όπως επίσης και μέσω της συνεχούς επικοινωνίας που έχουμε με τα σημεία πώλησης, τους αντιπροσώπους - συνεργάτες και τους καταναλωτές.


Ανεβαίνουν τα private labels
Η αγορά των χυμών στην Ελλάδα είναι αρκετά ανταγωνιστική, με μεγάλο αριθμό εταιρειών αλλά και brands σε σχέση με άλλες κατηγορίες. Αυτό διαμορφώνει ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, που λειτουργεί προς όφελος του καταναλωτή καθώς του παρέχει πολλές επιλογές. Αυτός ο ανταγωνισμός έχει εντατικοποιηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με την είσοδο των private labels και hard discounters.

Τα τελευταία χρόνια, έχει παρατηρηθεί ότι το αγοραστικό κοινό δείχνει ολοένα και αυξανόμενο ενδιαφέρον στον παράγοντα τιμή, με αποτέλεσμα να στρέφεται στα private labels αλλά και να εμπλουτίζει το «καρότσι» του με περισσότερες από μια μάρκες. Αυτό σαν στοιχείο εξηγεί αρκετά την ανοδική τάση που δείχνουν τα private labels τα τελευταία δυο χρόνια (SMs incl. Discounters: 2007- 26,3% , 2008- 29,2%, 2009- 30,4%).

Βrand-leaders* για 3 συνεχόμενες χρονιές (1η και 2η θέση)

2009 2008 2007 Brand Εταιρεία
1o 1o 1o Amita Coca-Cola 3Ε
2ο 2ο 2ο Life Vivartia

* Συμπεριλαμβάνονται: χυμοί ψυγείου και μακράς διάρκειας

Πηγή: Special Reports by Self Service, Απρίλιος 2010



New Launches 2009

Brand Πωλήσεις (σε χιλ. ευρώ)
Life Πορτοκάλι Φρεσκοστυμμένος 750 ml 1.067,78
Όλυμπος Μήλο/Πορτοκάλι/Καρότο 1lt 730,22
Amita Φράουλα Fruit Drink 1lt 563,82

Πηγή: Special Reports by Self Service, Απρίλιος 2010


Πάντως, η σχέση ανάμεσα σε branded και private label χυμούς στην Ελλάδα συνεχίζει και διατηρείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από άλλες χώρες του εξωτερικού, αναμένεται όμως να επηρεαστεί από τα νέα οικονομικά δεδομένα, όπως εκτιμούν τα στελέχη της αγοράς.
Marketing Week (T. 1290)
marketingweek.gr

Τρόφιμα και Ποτά



by foodandbeverage-gr & kariera.gr