http://i1064.photobucket.com/albums/u369/ntararaki/animated119.gif

Join us Fandb-Gr - Facebook

Join us Fandb-Gr - Facebook
foodandbeverage-gr.blogspot.com

Follow us -Twitter

Συρρικνώθηκε ο τζίρος από το αλκοόλ.

ΠΤΩΣΗ 10% ΓΙΑ ΤΟ 2009, ΚΑΘΩΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΑ ΠΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ - ΤΟ ΤΣΙΠΟΥΡΟ ΝΙΚΗΣΕ ΤΑ ΠΟΤΑ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ



ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ εξακολουθούν να το «τσούζουν», με τη διαφορά ότι όλο και περισσότεροι προτιμούν να τσουγκρίζουν τα ποτήρια στο σπίτι και όχι στα μαγαζιά όπως παλιότερα.
Ετσι, οι εταιρείες εμπορίας αλκοολούχων ποτών, ύστερα από δύο χρονιές (2007-2008) στασιμότητας του τζίρου, περιμένουν φέτος η χρονιά να κλείσει με πτώση 10%. Αναμένουν για το 2010 νέα πτώση εξαιτίας της κρίσης και της επικείμενης αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης.
Τα «σκληρά»
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, πάντως, η Ελλάδα αν και δεν βρίσκεται ψηλά στην κατάταξη με βάση την κατά κεφαλή κατανάλωση αλκοόλ, κατέχει πανευρωπαϊκά τα «σκήπτρα» στα «σκληρά» ποτά. Το 21% των Ελλήνων δηλώνει ότι προτιμά αλκοολούχα όπως το τζιν, τη βότκα και το ουίσκι (από έρευνα της εταιρείας GFK).
Το ποσοστό αυτό υπερβαίνει κατά πολύ εκείνο χωρών όπως η Γερμανία (2%), η Σουηδία (8%), το Βέλγιο (4%) και η Αγγλία (7%). Γενικά στην Ευρώπη κατά μέσο όρο μόνο το 9% προτιμά τα «σκληρά» ποτά.
* Φέτος και τα δύο κανάλια διανομής και εμπορίας αλκοολούχων -επιτόπια κατανάλωση (μπαρ κ.λπ.) και off-trade (σπίτι)- κινούνται πτωτικά. Η υποχώρηση όμως στα κέντρα διασκέδασης είναι περίπου 20%, ενώ στα σουπερμάρκετ και τις κάβες μόλις 5%. Αποτέλεσμα, η αναλογία μεταξύ των δύο καναλιών να υπολογίζεται ότι είναι πλέον 60% επιτόπια και 40% off-trade, από 65%-35% που ήταν πέρυσι. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι λόγω της οικονομικής κρίσης πολλοί έκοψαν τις εξόδους στα κέντρα διασκέδασης και ήπιαν τα ποτά τους φέτος στο σπίτι. Αλλωστε, αυτό είχε προβλεφθεί, όταν το 83% των Ελλήνων απαντούσε σε έρευνες ότι θ' αντιμετωπίσει την κρίση «κόβοντας» από τις εξόδους για διασκέδαση.
**Αυτό που επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς αλκοολούχων ποτών είναι ότι η οικονομική συγκυρία «φρέναρε» σημαντικά και την αγορά των λεγόμενων deluxe ετικετών, δηλαδή των ποτών εκείνων «πολυτελείας», κόστους 40 ευρώ και άνω ανά φιάλη.
Πολλοί από εκείνους που τους είχαν δώσει ώθηση τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της κρίσης επέστρεψαν στα πιο συνηθισμένα σήματα των 12-15 ευρώ.
**Σημαντική άνοδος στις πωλήσεις υπάρχει στο τσίπουρο, το οποίο έχει κερδίσει τα τελευταία χρόνια την προτίμηση και των νεότερων σε ηλικία καταναλωτών. Σε αυτό βοήθησε και η... μόδα με τα λεγόμενα «τσιπουράδικα» και «ρακομελάδικα», τα οποία φυτρώνουν σαν μανιτάρια, αποσπώντας σημαντικό μερίδιο πελατείας από τα μπαρ. Το πρόβλημα, όμως, για τις εταιρείες του κλάδου είναι ότι δεν μπορούν να «μετρήσουν» πόση είναι η αύξηση αυτή, αφού το τσίπουρο παράγεται κυρίως στην επαρχία για «ίδια χρήση» και απαλλάσσεται από τον ΕΦΚ.
Μάλιστα, επειδή το τσίπουρο έχει κερδίσει μικρό μερίδιο και από το ούζο, στα στατιστικά που έχουν στη διάθεσή τους οι εταιρείες εμφανίζεται μικρή πτώση (6%) στην κατηγορία «ούζο-τσίπουρο» κατά την τελευταία πενταετία.
Απώλειες στο ουίσκι
**Το ουίσκι παραμένει ο «βασιλιάς» των αλκοολούχων, με μερίδιο αγοράς περίπου 40%. Ο «βασιλιάς», πάντως, είναι αποδυναμωμένος σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία, αφού τα λεγόμενα «λευκά» ποτά (βότκα, τζιν, ρούμι, τεκίλα) έχουν πλέον μερίδιο αγοράς 25%, από 20% το 2004. Αυτό το 5% που προσετέθη στα «λευκά» προέρχεται από τις απώλειες που είχε το ουίσκι. Τέλος, η κατηγορία «ούζο-τσίπουρο», παρά την πτώση, παραμένει ψηλά, με μερίδιο περίπου 23%.
ΑΥΞΗΣΗ 20% ΣΤΟΝ ΕΦΚ

Φορολογική μέθη

Την... «γκρίνια» των εταιρειών προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέα αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα αλκοολούχα.
Σήμερα, σε μια φιάλη ουίσκι που πωλείται 13 ευρώ στο ράφι (70 cl στους 40 βαθμούς οινοπνεύματος) ο ΕΦΚ είναι υψηλότερος στην Ελλάδα σε σχέση με όλες τις μεσογειακές χώρες και αντιστοιχεί σε 3,81 ευρώ ανά φιάλη συν τον ΦΠΑ. Εάν προστεθεί και αυτός, οι συνολικοί φόροι που αντιστοιχούν σε μια φιάλη ουίσκι είναι 3,81 ευρώ συν ΦΠΑ 19%, δηλαδή 4,53 ευρώ ή αλλιώς το 35% της τελικής τιμής. Ο ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά στην Ελλάδα είναι 1.362 ευρώ ανά εκατόλιτρο καθαρής αλκοόλης, ενώ στην Κύπρο 598 ευρώ, στην Ιταλία 800 ευρώ, στην Πορτογαλία 1.001 ευρώ και στην Ισπανία 830 ευρώ.
Στελέχη των εταιρειών υποστηρίζουν ότι αύξηση του φόρου κατά 20% προκαλεί μείωση πωλήσεων και άρα και απώλειες στον ΦΠΑ σε όλα τα επίπεδα της διανομής, και τελικά καταλήγει να αυξάνει τα έσοδα συνολικά κατά 3%. «Αυτό το είδαμε και με την φετινή αύξηση του ΕΦΚ κατά 20%, που προκάλεσε μεγάλη πτώση στις πωλήσεις», λένε οι ίδιοι.
Κατανάλωση
Περί τα 7 εκατομμύρια κιβώτια των 9 λίτρων είναι τα ποτά που καταναλώνονται στην Ελλάδα. Και όταν λέμε ποτά, εννοούμε ουίσκι, βότκα, τζιν κ.ά. Εξαιρούμε, δηλαδή, την μπίρα (47 εκατ. 9λιτρα) και το κρασί (30 εκατ. 9λιτρα). Από τα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει ότι το Δημόσιο θα εισπράξει το 2009 περί τα 350 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚ.

Οι μεγάλοι του κλάδου

Πάνω από το 50% του συνολικού τζίρου στο χώρο της εισαγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών πραγματοποιείται από μόλις πέντε εταιρείες, την ώρα που μελέτη της Hellastat δείχνει ότι στον κλάδο αυτό δραστηριοποιούνται τουλάχιστον 170.
Οι περισσότερες από τις τελευταίες, άλλωστε, είναι μικρές εταιρείες που ασχολούνται με το χονδρεμπόριο.
* Τις υψηλότερες πωλήσεις το 2008, αφαιρουμένου του ΕΦΚ, είχε η Diageo (Johnnie Walker, J&Β, Smirnoff, Cuervo, Baileys κ.ά.) με 212 εκατ. ευρώ έναντι 215 εκατ. ευρώ το 2007. Τα κέρδη της αυξήθηκαν από 12,7 εκατ. ευρώ το 2007 σε 16,02 εκατ. ευρώ το 2008.
* Ακολουθεί η Β. Σ. Καρούλιας (Cutty Sark, Jack Daniels, Grouse κ.ά.) με τζίρο 148 εκατ. ευρώ στη χρήση που έληξε στις 31/3/2009 (από 146 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση).
* Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Pernod Ricard Hellas (Chivas, Ballantine's, Jameson, Havana Club, Beefeater, ούζο Μίνι κ.ά.). Για τη χρήση που έκλεισε στις 30/6/2009 η εταιρεία εμφάνισε πτώση τζίρου και ισόποση... αύξηση κερδών. Από τα 82 εκατ. έπεσε στα 77,6 εκατ., αλλά, όπως προκύπτει από τις οικονομικές της καταστάσεις, υπήρξε σημαντικός περιορισμός στα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας και έτσι εμφάνισε τελικά κέρδη 10,3 εκατ. ευρώ, από 5,2 εκατ. ευρώ στη χρήση που είχε λήξει στις 30/6/2008.
* Η Αμβυξ (Grants, Jim Beam, Serkova, Ούζο 12), σε αντίθεση με τις άλλες εταιρείες που βλέπουν πτώση 10% στις πωλήσεις το 2009, εκτιμά ότι οι δικές της απώλειες ενδεχομένως να φτάσουν στο 30% κυρίως λόγω της απώλειας της Absolut Vodka από το «χαρτοφυλάκιό» της (στις αρχές του έτους, και έπειτα από διεθνή συμφωνία, η Pernod πήρε την Absolut και η Αμβυξ την Serkova). Τόσο το 2007 όσο και το 2008, ο τζίρος της ήταν σταθερός στα 60 εκατ. ευρώ.
* Ο τζίρος της Bacardi Hellas (που, εκτός από το ομώνυμο ρούμι, αντιπροσωπεύει το Dewars, το Martini κ.ά.) διαμορφώθηκε το 2008 πέριξ των 50 εκατ. ευρώ.

enet.gr

Τρόφιμα και Ποτά



by foodandbeverage-gr & kariera.gr