Νέα δεδομένα και ανατροπές στους όρους, με τους οποίους διεξάγεται το «παιχνίδι» της εμπορίας του ελαιολάδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαμορφώνονται μέσα στο 2010, καθώς μεγάλες επιχειρήσεις αλλάζουν χέρια «εν μία νυκτί» και η Ελλάδα αφήνει πίσω... αρκετά την Ισπανία κυρίως όσον αφορά στις τιμές παραγωγού.
Σύμφωνα με πληροφορίες μεγάλος ισπανικός όμιλος προχώρησε σε πώληση του 51% των επιχειρήσεων παραγωγής και εμπορίας ελαιολάδου στο Μαρόκο, στο πλαίσιο της γενικότερης στρατηγικής του για σταδιακή εκποίηση περουσιακών του στοιχείων.
Θυμίζουμε ότι πέρσι τέτοια εποχή, σύμφωνα με ιταλικά δημοσιεύματα και πληροφορίες της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, το Διοικητικό Συμβούλιο της Sos Cuetara, η οποία σημειωτέον αποτελεί την ηγέτιδα εταιρεία στην εμπορία του ελαιολάδου, καθώς διακινεί το 22%, περίπου, της παγκόσμιας αγοράς (50% της ιταλικής αγοράς, 25% της ισπανικής, 20% του Καναδά και 19% της αχανούς αγοράς των ΗΠΑ), απέπεμψε τον πρόεδρο και το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, με την κατηγορία της εικονικής διαπραγμάτευσης μετοχών της στο ισπανικό χρηματιστήριο.
Η ισπανική εταιρεία, μετά τις επενδύσεις στην Ιταλία το 2008 δημιούργησε υποχρεώσεις ύψους περίπου 1,3 δις δολαρίων, λόγω δε της διεθνούς οικονομικής κρίσης, αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα έναντι των πιστωτικών της ιδρυμάτων. Για το λόγο αυτό εξάλλου, προχώρησε στην πώληση στον ιταλικό όμιλο Mataluni, του ιταλικού εμπορικού σήματος "Dante", αντί του ποσού των 30 εκατ. ευρώ, με το οποίο διακινείται το 15% της αγοράς ελαιολάδου στην Ιταλία, ενώ ανακοινώθηκε η πρόθεση για την πώληση του 25% των μετοχών της Carapelli.
Οι εξελίξεις αυτές, σύμφωνα και με τα δημοσιεύματα, έθεταν σε αμφισβήτηση το μοντέλο της εμπορίας ελαιολάδου, που εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια η Sos Cuetara, βασιζόμενο στο τρίπτυχο, της μείωσης του κόστους παραγωγής, της τυποποίησης του προϊόντος και σε εξαγορές εταιρειών και εμπορικών σημάτων.
Σημειώνεται ότι η χώρα μας δίνει μεγάλη έμφαση και προωθεί το ποιοτικό ελαιόλαδο, κάτι που σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνουν τόσο οι εκπρόσωποι της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου και Ελιάς (ΕΔΟΕΕ), όσο και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Τον έλεγχο και την διαφάνεια της αγοράς, τόσο με καθιέρωση συστημάτων ιχνηλασιμότητας, όσο και με στοιχειώδεις κανόνες που θα πρέπει να επιβάλλει η πολιτεία για την ορθή λειτουργία των καταστημάτων λιανικών πωλήσεων, όπως η κατάργηση των πιστωτικών τιμολογίων.
Οι τιμές παραγωγού
Την αλλαγή σκηνικού στον τομέα του λαδιού αντικατοπτρίζει πλήρως η κατάσταση της ευρωπαϊκής αγοράς, όπου η Ελλάδα «ανεβαίνει» σταδιακά. Έτσι ήδη ο παραγωγός απολαμβάνει τιμές κάτι παραπάνω από 20% αυξημένες, σε σχέση με το 2009, την ίδια ώρα που οι τιμές στην Ισπανία κατρακυλούν.
paseges.gr